Wtorek, 19.3.2024
Name days: Bogdan / Józef / Marek
Idź do strony głównej Publiczne Przedszkole nr 1 Jarzębinka w Nowych Skalmierzycach

Publiczne Przedszkole nr 1 Jarzębinka w Nowych Skalmierzycach

Zabawy z dzieckiem w domu.

Wersja do wydrukuWyślij znajomemuWersja PDF

Wyniki ankiety przeprowadzonej w październiku wśród wybranych rodziców dzieci 6 –letnich wykazały, że z kilku różnych tematów  możliwych do wyboru  na stronę internetową największym zainteresowaniem cieszył się temat  dotyczący wspólnych zabaw z dzieckiem w domu.

Oprócz zabaw towarzyskich, które budują więzi między dzieckiem a rodzicem znalazły się także zabawy logopedyczne oraz zabawy wspierające rozwój psychiczny dziecka.

Drodzy rodzice oto kilka ciekawych propozycji, które umilą Wam wspólnie spędzony czas:

 

PAJĄCZEK

Dziecko siedzi do nas tyłem.

Wspinał się pajączek po rynnie.

Kroczymy palcami od dołu pleców ku górze,

Spadł wielki deszcz i zmył pajączka.

szybko przesuwamy na dół ułożone płasko dłonie,

Zaświeciło słoneczko,

wysuszyło pajączka, rynnę i…

masujemy plecy ruchem okrężnym aż do rozgrzania,

wspinał się pajączek po rynnie…

zaczynamy od początku.

 

PRAWA – LEWA

wg Marty Bogdanowicz

Posmaruję prawą nogę,

żeby poszła w długą drogę,

nakremuję lewą nogę,

bo na jednej iść nie mogę.

Twoją małą prawą nóżkę

wnet położę na poduszkę,

a dla twojej lewej nóżki

mam masażyk na paluszki.

Pomasuję ci paluszki

u twej małej lewej nóżki.

Prawa nóżka też je ma.

Kto je posmaruje? Ja!

Masujemy nogi i palce dziecka odpowiednio do wypowiadanych słów.


 

BAJECZKA

Bolesław Kołodziejski

Tu ptaszka małego gniazdeczko.

Głaszczemy dziecko po głowie,

Tu się rozlało mleczko.

przesuwamy palce w dół po karku i kręgosłupie,

Tu żabka do wody wskoczyła.

delikatnie pukamy palcami,

A tędy mróweczka chodziła.

lekko kroczymy palcami,

I słoń przeszedł ciężko tamtędy.

kroczymy płasko położonymi dłońmi od pośladków do barków,

I słoń miał tu swoje wykręty.

kreślimy falistą linię w górę wzdłuż kręgosłupa,

I nawet skrobały skrobaki,

grabimy plecy rozstawionymi palcami od kręgosłupa na zewnątrz, posuwając się od pośladków w górę,

na świecie są dziwne dziwaki.

Teraz zaśnij, dziecinko miła,

głaszczemy dziecko po plecach.

bo bajeczka już się skończyła.

 

MYJNIA SAMOCHODOWA

Zabawa dla grupy dzieci, w którą można też bawić się z jednym dzieckiem.

dzieci, zwrócone twarzami do siebie, klęcząc tworzą szpaler.

 

Nadchodzi termin

przeglądu technicznego.

Najwyższy czas,

żeby umyć samochód.

Samochód wprowadzamy do myjni,

Dziecko grające rolę samochodu wchodzi na czworakach w szpaler,

polewamy wodą,

a pozostałe gładzą je po plecach,

skrapiamy szamponem

lekko uderzają opuszkami palców,

i robimy dużo, dużo bąbelków,

coraz mocniej i szybciej,

szczotkujemy karoserię,

lekko drapią szybkimi ruchami,

przecieramy szyby i lusterka,

okrężnymi ruchami masują uszy,

spłukujemy,

gładzą szybkimi ruchami dłoni,

suszymy.

pocierają na przemian palcami.

 

Kalambury - uczucia                                 

Tak jak w grze w kalambury pokazujemy hasła do odgadnięcia. Hasłami są różne uczucia: radość, złość, strach, smutek, zdziwienie, wstyd, miłość, obrzydzenie, itp.

Zabawa uczy rozpoznawania i nazywania uczuć.

 

Wymyślanie historyjek

Zaczynamy tworzyć historię o pewnym dziecku lub np. zwierzątku, które znalazło się w trudnej sytuacji, np. pokłóciło się z kimś, spotkało je coś przykrego (mogą to być sytuacje, których doświadczyło nasze dziecko) i razem z dzieckiem wymyślamy dalszy przebieg i zakończenie historii, tak by pokazać, w jaki sposób można sobie w tych sytuacjach radzić. Do wymyślonej historii można później stworzyć ilustracje. Można też wykorzystać zabawki: maskotki, ludziki, figurki, lalki, które będą bohaterami historii i na bieżąco odgrywać sceny.

Zabawa uczy radzenia sobie w trudnych sytuacjach, radzenia sobie z uczuciami, a także pomaga rozwijać twórcze myślenie i wyobraźnię, daje możliwość odreagowania emocji.

 

Kłębek miłych słów

Do zabawy przyda się kilka osób, potrzebny będzie nam kłębek wełny. Siadamy w kole. Jedna osoba trzyma początek nitki i toczy kłębek do innej osoby, której musi powiedzieć coś miłego. Ta osoba dziękuje i dalej toczy kłębek do kolejnej osoby, również mówiąc coś miłego.

Zabawa uczy mówienia i przyjmowania komplementów, wzmacnia pozytywne relacje w rodzicie.

 

Sklep umiejętności

Na kartkach piszemy lub rysujemy to, co potrafimy robić (np. ładnie śpiewam, szybko biegam, wiążę buty, buduję wspaniałe zamki z klocków, robię pyszne kanapki, itp.). jedna osoba będzie prowadzić sklep. Staje ona za ladą i ma przy sobie swoje kartki z umiejętnościami – będzie można je kupić w sklepie. Pozostałe osoby to klienci. Przychodzą do sklepu ze swoimi kartkami, oglądają towar i wybierają, którą umiejętność chcieliby kupić i jaką swoją umiejętnością mogą zapłacić. Później następuje zmiana i ktoś inny jest sprzedawcą.

Zabawa ma na celu wzmocnić samoocenę, pokazać, że każdy posiada jakieś talenty, umiejętności.

 

Zabawy wyciszające przy muzyce

  • Od szaleństwa do spokoju:

Potrzebnych będzie kilka utworów muzycznych następujących jeden po drugim, w taki sposób, by zaczynały się od bardzo żywiołowego, energetycznego, a kończyły na bardzo spokojnym i cichym. Do muzyki możemy tańczyć i poruszać się tak, jak podpowiada nam jej energia i charakter, a więc na początku bardzo energicznie, później stopniowo się uspokajamy, wyciszamy. Przy ostatnim utworze możemy się wygodnie położyć, zamknąć oczy i chwilę relaksować, dopóki nie poczujemy się zupełnie odprężeni i wyciszeni.

Zabawa może być dobrym pomysłem wtedy, gdy dziecko jest pełne energii i nie potrafi jej właściwie ukierunkować.

  • Masaż przy muzyce:

Podobnie jak w poprzedniej zabawie potrzebujemy utwory muzyczne energiczne i spokojne. Zaczynając od tych żywiołowych, masujemy plecy dziecka w charakterze muzyki. Najpierw będą to więc mocne, energiczne ruchy, możemy tworzyć historie – np. szaleje burza, wieje wiatr, jest ulewa, kręci się karuzela, itp. Przechodząc do utworów spokojnych, ruchy stają się delikatniejsze i wolniejsze, można dołączyć masowanie głowy, ramion.

 


ZABAWY LOGOPEDYCZNE

 

Zabawy fonacyjne

  • Nasze lalki śpią. Uciszamy koleżanki i kolegów: Ciiiiii...
  • Jesienne liście szeleszczą pod nogami: sz, sz, sz, sz, sz, sz...
  • Szumi wiatr szszszszszszszsz ( raz ciszej, raz głośniej ),
  • Chuchamy na zmarznięte ręce: chuuu, chuuu...
  • Z balona ucieka powietrze: ssssssss...
  • Dmuchamy na gorącą herbatę: fffffffff...
  • Lokomotywa jedzie: cz-cz-cz-cz-cz-cz, sz,sz,sz,sz,sz...; pędzi tuf,tuf, tuf, to-tak to-tak, to-tak...; zatrzymuje się na stacji: usz, usz, usz...; hamuje: pssssss...

 

 

Zabawy oddechowe

  • Proponujemy dzieciom następujące zabawy:

- zabawy z rurką lub słomką i wodą w szklance ( burza w szklance wody ),

- słomkę wkładamy do szklanki z wodą i nie dotykając jej powierzchni, wydmuchujemy w wodzie „dołek”,

- rurką zdmuchujemy kawałki papieru z gładkiej powierzchni stolika, potem z powierzchni chropowatej; rozdmuchujemy kawałki papieru z gładkiej powierzchni stolika, potem z powierzchni chropowatej; rozdmuchujemy kaszę, ryż, sól,

- dmuchamy na waciki, gąbkę, piórka- przy tych ćwiczeniach posługujemy się

raz nosem, raz ustami,

- przyciągamy rurką ( na wdechu ) różne lekkie przedmioty np. papierki, watę, piłeczki ping-pongowe, fasolę,

- zawody: kto dmuchnie dalej?; kto mocniej?; kto szybciej?; kto trafi do celu?

Zabawy mogą toczyć się przy stoliku i na podłodze; w pozycji stojącej, leżącej i siedzącej; nieruchomo jak i w ruchu - czołgając się lub skacząc.

- dmuchanie na wiatraczki, paski papieru lub kulki z waty umocowane na nitkach.

  • Świeca

Bawimy się z płomieniem świecy:

- dmuchamy leciutko, aby płomień drgał, ale nie zgasł,

- dmuchamy tak, aby drgał rytmicznie ( kontrolowany wydech ) i nie gasł,

- staramy się zdmuchnąć ogień z dużej odległości,

- zdmuchujemy z dużą siłą z bliska,

- zdmuchujemy kilka świeczek jednocześnie.

  • Piłeczka ping-pongowa

Piłeczkę kładziemy na środku stolika. Po obu stronach siedzą lub klęczą dzieci, w takiej pozycji, by usta miały na poziomie powierzchni stolika i:

- lekko dmuchamy na piłeczkę, tak by przechodziła „piechotą” przez stolik od jednego do drugiego dziecka,

      - dmuchamy na piłeczkę starając się wbić przeciwnikowi „gola”,

      - staramy się wbić „gola” w bramkę zbudowaną z klocków,

      - wrzucamy piłeczkę do miski z wodą i dmuchamy do brzegu przeciwnika,

  • Labirynt

Przedmuchiwanie małego kawałka styropianu, chrupek, małych kulek z bibuły lub podbarwionej farbką kropli wody przez labirynty narysowane na kartce papieru włożonej do plastikowej, przezroczystej koszulki na dokumenty.

  • Wyścigi

Rysowanie trasy na dużej kartce papieru i przedmuchiwanie papierowych kulek lub lekkich zabawek.

  • Oddech i ruch

Stajemy w lekkim rozkroku, kładąc ręce na biodrach. W czasie wdechu łokcie odchylają się do tyłu, w czasie wydechu przesuwają się do przodu. Jednocześnie palcami naciskamy brzuch - robimy to powoli.

Stajemy w wyprostowanej pozycji. Przy wdechu unosimy ręce bokiem do góry. Przy wdechu powoli opuszczamy je w dół.

Stoimy wyprostowani. Unosimy ręce wysoko, jak to tylko możliwe, i głęboko wdychamy powietrze. Następnie zginamy kolana, pochylając się luźno do przodu i głośno wydmuchujemy powietrze z płuc.

 

Zabawy usprawniające narządy mowy

  • ·         Zabawy i ćwiczenia warg i policzków Minki – naśladowanie min: wesołej - płaskie wargi, rozciągnięte od ucha do ucha, uśmiech szeroki, smutnej - podkówka z warg, obrażonej - wargi nadęte, zdenerwowanej - wargi wąskie. Całuski - przesyłanie całusków, wargi wysunięte do przodu, cmokanie. Rybka - wysuwanie warg do przodu  i rozszerzanie na końcu jak u ryb. Zły pies – naśladowanie złego psa, unoszenie górnej wargi, wyszczerzanie  zębów, warczenie psa. Gorąca zupa – chłodzenie wargami zupy. Echo - dobitne wymawianie za nauczycielem samogłosek a, o, e, i, u, y. Kotki – dziecko robi pyszczek (wargi do przodu) i przesuwa pyszczkiem w prawą i w lewą stronę. Kotek ma wąsy i nimi porusza (między wargami dziecko trzyma słomkę). Kot ziewa, oblizuje się itp. Masaż warg - nagryzanie zębami wargi dolnej, potem górnej. Baloniki - nabranie powietrza i zatrzymanie go w wydętych policzkach, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego, balon pękł - dziecko palcami uderza w policzki. Zajączek Pyszczek – wciąganie policzków do jamy ustnej.
    Motorek - parskanie wargami, naśladowanie odgłosu motoru, traktora.
    Wzywanie pomocy - wyraźne wymawianie samogłosek w parach: e-o  - naśladowanie karetki pogotowia, i-u  - naśladowanie policji,  e-u  - naśladowanie straży  pożarnej.
  • Zabawy i ćwiczenia języka. Kotki - kotek pije mleko (szybkie ruchy języka w przód i w tył, kotek oblizuje się (czubek języka okrąża szeroko otwarte wargi). Zmęczony piesek - dzieci naśladują pieska, który głośno oddycha i język  ma mocno wysunięty na brodę. Sięgnij jak najdalej - kierowanie języka do nosa, do brody, w prawą i w  lewą stronę. Szczoteczka - język to szczoteczka do zębów, która po kolei czyści zęby górne od strony zewnętrznej i wewnętrznej, a następnie zęby dolne z obu stron. W trakcie zabawy naśladujemy płukanie buzi wodą - powietrze z jednego policzka przechodzi do drugiego itp. Język na defiladzie - język maszeruje jak żołnierz: na raz - czubek języka na dolną wargę, na dwa - czubek języka do prawego kącika ust, na trzy - czubek języka na górną wargę, na cztery - czubek języka do lewego kącika ust. Cyrkowiec - język próbuje wykonać różne sztuczki np. górkę - czubek języka oparty o dolne zęby, środek się wybrzusza, rurkę - przez którą można wdychać lub wydychać powietrze, szpilkę - układanie wąskiego języka, wahadełko - przesuwaniem językiem do kącików ust w stronę prawą i lewą, język nie dotyka warg. Łyżeczka - unoszenie przodu i boków języka, Łopatka - wysuwanie płaskiego i szerokiego języka, itp. Koniki - czubek języka uderza o podniebienie i opada na dół. Raz konik idzie wolno, to biegnie, parska, śmieje się iha, iha. Żabka - dziecko z talerzyka zbiera płatki kukurydziane za pomocą czubka  języka, stara się wyciągnąć długi język, jak u żaby. Język masażysta - czubek języka masuje delikatnie podniebienie, dziąsła na górze i dole, wargi, policzki od środka, próbuje rysować kreseczki, kółeczka.
  • Zabawy i ćwiczenia podniebienia miękkiego. Zabawa z wykorzystaniem bajeczki logopedycznej „Chory Tomek”: Tomek bardzo źle się czuł i zachorował. Chłopiec był  kapryśny, nie chciał jeść, był senny i bardzo kaszlał (naśladowanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej, kaszel z językiem daleko wysuniętym do przodu). Mamusia wezwała pogotowie (eo, eo, au, au,). Przyjechała pani doktor i zaleciła Tomkowi płukanie gardła, połykanie tabletek, picie syropu (naśladowanie tych czynności) oraz inhalacje (zaciskanie na przemian dziurek nosa  i wolne oddychanie). Chłopiec bardzo zmęczony, ziewa i zasypia. Podczas spania chrapie (na wdechu                   i wydechu). Nadmuchiwanie baloników.
    Puszczanie baniek mydlanych. Echo - powtarzanie sylab: ka, ko, ke, ku, ky, ki, ką, kę; ak, ok, ek, uk, yk, ik, ąk, ęk; aka, oko, eke, uku, yky, iki; tak samo z głoską „g”.  Głębokie oddychanie ustami przy zaciśniętych nozdrzach. Głębokie oddychanie nosem przy zamkniętych ustach.
  • Zabawy i ćwiczenia szczęki dolnej. Naśladowanie ziewania. Wąchanie kwiatów - duży wdech nosem i wydech ustami z jednoczesnym wymawianiem głoski aaa (jako zachwyt), ooo (jako zdziwienie). Chwytanie górnej wargi dolnymi zębami. Opuszczanie i unoszenia dolnej szczęki. Wymawianie szerokiego a i przechodzenie do wymawiania a połączonego z głoską s (aaas). Ruchy szczęki dolnej w prawo i w lewo przy wargach rozchylonych i zamkniętych. Głęboki wdech nosem i wydech ustami z jednoczesna wymową głoski a, tak samo z wymową głoski o.

Galeria Zdjęć