Wtorek, 19.11.2019
Name days: Elżbieta / Faustyna / Paweł
Idź do strony głównej Publiczne Przedszkole nr 1 Jarzębinka w Nowych Skalmierzycach

Publiczne Przedszkole nr 1 Jarzębinka w Nowych Skalmierzycach

Wspólna zabawa i spędzanie czasu z dzieckiem pozytywnie wpływają na jego rozwój.

Wersja do wydrukuWyślij znajomemuWersja PDF


Dzieci najszybciej i najskuteczniej uczą się poprzez własne działanie (a nie przez bierne słuchanie czy powtarzanie materiału z książek). Wykonywanie wspólnie różnych domowych czynności, wspólne wycieczki, spacery mogą być okazją do objaśniania dziecku otaczającego świata, wyjaśniania praw rządzących w przyrodzie, czy nawet nauczania matematyki. Można np. w ciekawy sposób wyjaśniać dziecku, dlaczego zimą sypie się solą lub piaskiem chodniki, dlaczego sypanie solą jest szkodliwe dla roślin, po co są te wielkie wiatraki stojące wśród pól, dlaczego w czasie burzy najlepiej jest schronić się w samochodzie, co to znaczy, że cena jest obniżona o 50% itp.

Spędzając czas z rodzicami w różnoraki sposób, odwiedzając z nimi wspólnie różne miejsca, dziecko zdobywa wiedzę i doświadczenia społeczne. Dzięki temu staje się bardziej odważne, pewne siebie, zaradne. Również w czasie zajęć w przedszkolu, czy lekcji w szkole oraz gdy rozmawia z rówieśnikami dziecko jest dzięki temu bardziej otwarte i pewne siebie, gdyż na różne tematy może się wypowiedzieć, bo ma już pewne doświadczenia, wie różne rzeczy o świecie, których nauczyło się dzięki rodzicom. Przyczynia się to także do większej dojrzałości społeczno-emocjonalnej.

Warto pamiętać, że gdy dziecko będzie już dorosłym człowiekiem, gdy będzie zdobywać pracę, zakładać rodzinę - najważniejsze nie będą jego umiejętności szkolne lecz umiejętności społeczne - tzn. umiejętności nawiązywania kontaktów, współpracy, radzenia sobie ze stresem, umiejętność przedstawiania i obrony własnych poglądów, poszanowanie dla innych itp.

Podczas zabawy z dzieckiem można zapomnieć na chwilę, że jest się dorosłym - nie trzeba wtedy dbać o swój wizerunek, zamiast tego warto przypomnieć sobie, że samemu kiedyś też było się dzieckiem. W zabawie nie dążymy do żadnych oczekiwanych efektów, celów - nie jest ważne, czy ciastka, które pieczemy wyjdą pyszne, czy rysunek, który rysujemy będzie estetyczny - ważna jest sama radość ze wspólnego działania. Nie trzeba skupiać się na tym, że zrobimy bałagan - później możemy razem posprzątać.

Ważne jest także, żeby nie narzucać dziecku swoich upodobań, preferencji, nie oceniać, np."Tego się tak nie robi, ja ci pokażę, jak to trzeba zrobić", "ale wiesz co, koń tak nie wygląda, źle to narysowałaś". Zamiast się martwić i skupiać na tym, że dziecko robi coś według nas źle, można powiedzieć w inny sposób, np. "O, ty narysowałaś tak/ ty zrobiłaś to tak... a zobacz, ja zrobię tak :)". Zabawa rozwija wyobraźnię, twórcze myślenie, polega często na udawaniu - nie musimy brać wszystkiego na serio, możemy pleść bzdury.

W czasie zabawy nie zadawajmy dziecku głównie pytań, które mają sprawdzić jego wiedzę (np. "powiedz mi, żaba, to płaz, czy ssak?", ale raczej niech nasze pytania pokażą, że naprawdę się nim interesujemy (np. "ciekawa jestem, co byś zrobiła, jakbyś mogła latać, jak ptak?")

Propozycje zabaw i spędzania wspólnie czasu:

  • czytanie bajek
  • wymyślanie i opowiadanie sobie bajek
  • oglądanie razem bajek - siedzimy razem blisko siebie i komentujemy, co się dzieje w bajce
  • rysowanie - można zrobić wspólny rysunek, część rysuje dziecko, część rodzic
  • zagadki
  • gry planszowe, można zrobić własną grę planszową
  • tańczenie do muzyki, układanie choreografii
  • sesja fotograficzna - w domu lub w plenerze - zabawne pozy i miny, może być sesja przebierana
  • zabawa w potwory - wygłupiamy się, stroimy miny, mówimy coś potwornym głosem, gonimy się, gilgamy
  • "salon piękności" - robienie sobie maseczek, malowanie paznokci, czesanie itp.
  • wieczór filmowy - z popcornem, przy zgaszonym świetle
  • spacery, wycieczki w ciekawe miejsca, w których dziecko jeszcze nie było - np. park, las, jezioro, ruiny zamków, przejażdżka pociągiem, wizyta w zoo, atrakcje w najbliższej okolicy
  • karmienie kaczek i wiewiórek w parku
  • przygotowywanie prostych potraw - np. sałatka, ciasteczka, kanapki itp.
  • karaoke

Zabawy, które można wykorzystać nawet w czasie jazdy samochodem lub na spacerze:

  • wymień jak najwięcej słów na daną literę / rzeczy w danym kolorze
  • znajdź w pobliżu coś na daną literę/ coś w danym kolorze
  • powiedz słowo, które zaczyna się na ostatnią literę poprzedniego słowa - np. drzewo - obraz - zamek - krowa
  • kto pierwszy zobaczy psa / wiewiórkę / zielony samochód / lub cokolwiek innego
  • układamy historyjki (a jednocześnie ćwiczymy pamięć) - mama mówi jakieś słowo, np. "pies", dziecko powtarza to słowo i dokłada inne, np. "pies biegnie", tata musi powtórzyć te słowa i dorzucić kolejne, np. "pies biegnie szybko", potem znów mama i tak dalej dopóki się nie pomylimy.

 

Małgorzata Tomera

psycholog

Galeria Zdjęć